Přihlášení

Uživatelské jméno:*
Heslo:*
 

Nové heslo

Registrace do privátní zóny

                                                Registrovat

Možnosti spolupráce

přidejte se k týmu KZ
Citricidal, 60% extrakt z grepových jader, original GSE, Grapefruit seed extract, antibiotikum

newsletter Komplexního zdraví, zpravodaj

Ikdyž je do léta jen pár týdnů, krásně se dá tělesná proměna stihnout

Projděte do léta jakoukoliv tělesnou proměnou

» upravte svůj jídelníček

» začněte cvičit efektivněji

Zpravodaj

7.2.2010 16:28

Znovu objevený lecitin

 
Lecitin je přírodní látka, která se vyskytuje v sójových bobech méně v řepkových (příp. slunečnicových) semenech, arašídech či vejcích.

V období rýsování či diety u kondičních cvičenců je vhodné doplňovat tento doplněk stravy. Lecitin urychluje přeměnu tuků na energii, zlepšuje metabolismus a stahuje tuk z podkoží. Pomáhá při transportu tuků v těle a při rozpouštění nezdravých tukových a cholesterolových usazenin.tj. působí proti ateroskleróze V kulturistice a v dalších sportech je oblíbený pro jeho schopnost odstraňovat tuk z nežádoucích míst. Lecitin má vliv na zmenšování tukových částí v krevním oběhu a tím udržuje krev čistou. Obsahuje esenciální mastné kyseliny a podstatně snižuje hladinu cholesterolu v krvi. Zlepšuje paměť, myšlenkové pochody a působí povzbudivě. Lecitin je látka tělu vlastní, nemá vedlejší účinky. Lecitin se nachází ve všech buňkách našeho těla, včetně buněk mozkových a nervových, a účastní se životně důležitých pochodů v těle. Hlavní složka lecitinu je cholin. V těle se přeměňuje na acetylcholin, což je látka, která přenáší nervové impulsy. Tato látka s věkem ubývá.

Lecitin tvoří 73% objemu tuků v játrech. Brání tukové degeneraci, cirhóze a nádorům jater. Lecitin snižuje nadbytečnou hladinu estrogenů u žen. Tento jev způsobuje tvrdošíjnost tukových buněk (ukládá tuk, především na bocích, hýždích a stehnech). Napomáhá udržovat správnou hladinu cholesterolu a tuku v organizmu a chránit před srdečně - cévními chorobami. Příznivě ovlivňuje kvalitu kůže a omezuje vypadávání vlasů. Nejvíce lecitinu se v organismu nachází v krevní plazmě a červených krvinkách, potom ve žluči. Lecitin a v něm obsažený cholin se podílejí na tvorbě buněčných membrán všech buněk a na přenosu látek do buňky a ven. Lecitin snižuje také toxicitu některých léků a jedů, ochraňuje játra.

V kombinaci s vitamínem E je prokázáno antioxidační působení, má vliv na zpomalování procesu stárnutí, ochranu před vznikem jaterní steatózy (ztukovatění jater), také má význam při zdravém vývoji plodu a mnoho dalších funkcí. V potravinářském průmyslu je lecitin pod značkou E322. Užívá se hojně jako zdravotně neškodný emulgátor, antioxidant a stabilizátor. Jako doplněk stravy je dostupný ve formě tobolek nebo granulátu. Denně by se měli užívat 1 – 3 tobolky či granuláty. Denní potřeba lecitinu není přesně určena, ale odhaduje se na 3 g. Za normálních okolností, při vyvážené stravě, má lidské tělo k dispozici dostatečná množství lecitinu. V případě, že nastane nedostatek cholinu nebo esenciálních mastných kyselin, může dojít k projevům nedostatku. Vyšší dávky než 15 gramů denně nejsou doporučovány, neboť ve střevech dochází k přeměně lecitinu ve vedlejší odpadové produkty, tzv. neurotoxické biogenní aminy, jež mohou vést k mírným potížím.

Vyšší potřeba lecitinu či doporučené zvýšení denního příjmu se nachází při:

 • nadměrné tělesné a psychické námaze

 • fyzické a psychické únavě

 • rekonvalescenci

 • zvýšené hladině cholesterolu v krvi

 • vyšší konzumaci alkoholu

 • různých chronických onemocněních, poruchách vstřebávání

 • nedostatku vitaminu B12 a kyseliny listové

 • V dietě při hubnoucím nebo rýsovacím procesu.

 

 

autor: Samuel Erdinger


Přečteno: 30965×


Copyright © 2020 Komplexní zdraví