Přihlášení

Uživatelské jméno:*
Heslo:*
 

Nové heslo

Registrace do privátní zóny

                                                Registrovat

Možnosti spolupráce

přidejte se k týmu KZ
Citricidal, 60% extrakt z grepových jader, original GSE, Grapefruit seed extract, antibiotikum

newsletter Komplexního zdraví, zpravodaj

Ikdyž je do léta jen pár týdnů, krásně se dá tělesná proměna stihnout

Projděte do léta jakoukoliv tělesnou proměnou

» upravte svůj jídelníček

» začněte cvičit efektivněji

Zpravodaj

27.3.2020 12:33

COVID-19 a ŽIVOTNÍ STYL

 

koronavirus, karanténa, covid-19, covid, ČR

Jsme přesvědčeni, že se lidé začnou mnohem více a seriózně zajímat o potřeby svého těla, s patřičným zájmem a odpovědností je budou chtít naplňovat. Na naší vášni podávat kvalitní a ověřené informace pro individuální cestu zdravým životem se mění jen forma pomoci. Jako jediná jistota v životě panuje neustálá změna. Už je to tak. Většina věcí v našich životech se děje z nějakého důvodu a naší povinností je na ně smysluplně zareagovat. Někdy příčinu známe, jindy ne. Naše „ReAkce“ je to, co se počítá! Řešení se může schovávat i mimo naši zónu pohodlí – chce to čas, oprostit se od obav a být kreativní.

 

 

Pojďme se věnovat něčemu, na co dříve nebyl čas

Na konci karantény se pak můžeme podívat ZA SEBE I NA SEBE, že jsme něco zlepšili. Je více než jen pravděpodobné, že se my všichni budeme muset dostat do kontaktu s virem SARS-CoV-2. To je důvod, proč musíte udělat vše pro to, abychom zvýšili svou šanci na hladký přechod přes chorobu COVID-19.

Všichni se nacházíme v podobné situaci, nejdůležitější úkol se nachází v primární prevenci, čili ve složkách jako je:

  • ZDRAVÁ STRAVA (co nejméně průmyslově zpracovaná, co nejvíce zeleniny, zkrátka žádná jídla z pytlíku, lehká tepelná úprava, zapékané slazené cereálie, žitné pečivo a rýže je lepší než těstoviny, luštěniny jsou nejen trvanlivější než masné a mléčné výrobky, ale i stojí o poznání méně), kysané zelí, naklíčená semena, kvašená zelenina, rozhlédněte se ve spíži a podívejte se, co máte v mrazáku – recepty na zásoby se už seženou;
  • OMEZENÍ ZÁNĚTLIVÝCH POTRAVIN (místo sladkostí raději ovoce, tučné pečivo typu listového zaměňte za celozrnné, z mléčných výrobků jezte primárně jen zakysané, místo uzenin si raději uvařte maso sami, tučné maso nechte nepříteli, velikonoční vajíčka jsou lepší v Bio kvalitě (obsahují více omega-3), místo soli vsaďte raději na koření (ideální je kurkuma nebo alespoň směs kari), solené krekry, tučné čokoládové pamlsky nahradí nějaké nově objevené potraviny – když máte čas a podíváte se v obchodech do méně známých položek – ořechy, zdravější alternativy sušenek, saláty s čerstvými bylinkami, přidejte na rybách – o rybím tuku ještě bude řeč);
  • PRAVIDELNÝ POHYB (dříve to leckdo nestíhal, dnes se zdá být času dostatek - udělejte si ho, neseďte před televizí, cvičte všude, kde se dá (detaily a služby poskytované na dálku ještě zmíníme)
  • HLÍDÁNÍ SI SVÝCH PARAMETRŮ (ať už je to hladina cukru nebo tělesná hmotnost, více času doma nesmí tělu ublížit, pokud chcete něco změnit ZHUBNOUT / POSÍLIT, můžete se tomu věnovat více než kdy jindy i z pohodlí domova);
  • ZVLÁDÁNÍ STRESU (nové výzvy mohou působit neklid, vymyslete si obranné rituály, mějte čas na sebe, neponocujte, udržte si svůj zdravý režim a dostatečně spěte, místo tzv. „zajídání“ problémů a konzumace alkoholu vsaďte na relaxační aktivity a sport)

 

Co můžeme udělat víc pro podporu imunity?

„Státní zdravotní ústav před pár dny upozornil na důležitost dlouhodobá aplikace rybího oleje nebo koncentrátu PUFA omega-3 z doplňků stravy. Rybích produktů se nám už dlouhodobě nedostává tak, jak bychom potřebovali, i když už dlouho víme, že jsou ryby zdravé. Jelikož prokazatelně zlepšují imunitní systém (zvláště EPA ve vyšších dávkách zkracuje průběh zánětlivých procesů a potlačení tzv. cytokinových bouří), má smysl konzumovat kvalitní doplňky stravy s omega-3 tuky, a sice v dávce minimálně 250–500 mg čisté kombinované EPA a DHA až 2 g denně.“ (1)

Podpora imunitního systému (dříve u někoho více či méně upozaděná) se dostává do popředí. Platí zde skutečnost, že jakékoliv oslabení není žádoucí. Obchody nabízejí vše možné, záleží na nás, jak se v tom zorientujeme. Jsou mezi nimi i některé přírodní látky, které mají proti virům větší význam. Po poradě s odborníky, kteří pro mne udělali rešerše odborné literatury o přírodních látkách s antivirovým působením) jsem připravil následující seznam možných pomocníků, aby byla naše odpověď na první kontakt s COVID-19 co možná nejjednodušší.

 

Nejprve mi dovolte malou exkurzi do života virů

Zjednodušeně každý virus ve svém nitru nese pouze svoji genetickou informaci, kterou potřebuje uplatnit v našich buňkách. Když se do těch vhodných dostane skrze receptory, „zotročí“ si buňku pro syntézu vlastních bílkovin. Jakmile se namnoží, opouští buňku přes buněčnou stěnu a každý nový virus si jde zase hledat nového hostitele.

 

Doporučil bych vám, abyste skupinám přírodních látek věnovali adekvátní pozornost. Následující sdělení však není zaměřeno na léčbu onemocnění.

I. skupina pro kontakt s COVID-19

Jejím úkolem je skrýt receptory (vstupních dveří) do buňky, a tím pádem se je hodí mít v lékárničce do počátku příznaků či do prokazatelného kontaktu s nemocnými.

1. lékořice lysá Glycyrrhiza glabra – látka GLYCERISIN

2. šišák bajkalský Scutellaria baicalensis, který funguje i proti chřipkovým virům A i B

3. truskavec ptačí Polygonum aviculare – látka EMODIN

Dávkování:

Od obou prvních rostlin jsou běžně k dostání extrakty, které umožňují bezproblémové užívání větších dávek.

Ad 1) U lékořice je to cca 500 mg extraktu nebo 5 g kořene denně, ale pozor u osob s vysokým tlakem, onemocněním srdce, ledvin, jater a s poruchou a léčivy upravovanou srážlivosti krve. Z toho vyplývá, že se lékořice hodí spíše mladším konzumentům.

Ad 2) U šišáku je možné jít až na denně cca 4-5 g extraktu 80 - 85 % (označuje se i 4:1, 1:4 nebo 1:5, mají v tom zmatek). Lepší je jedna vysoká dávka (rozmíchat ve vodě a vypít) než rozdělené dávkování, dominantní účinná látka baicalein se totiž rychle glukuroniduje na inaktivní baicalin - ten se pak vylučuje a v minimální míře reabsorbuje ze střeva zpět. (Baicalin, normálně přítomný v rostlině/extraktu spolu s baicaleinem, se vlivem kyselého prostředí v žaludku hydrolyzuje na účinný baicalein, jeho metabolická eliminace glukuronidací v játrech je tedy vlastně jen zpětná reakce). Šišák nemá, mimo průjmu při velkém předávkování, prakticky žádné známé vedlejší účinky.

Ad 3) Truskavec se nabízí pravděpodobně jen v podobě čaje.

 

II. skupina pro posílení stěny buněk

Funkční buněčná stěna (prostupná pro živiny dovnitř a odpadní látky ven) je absolutním základem buněčného zdraví. V případě virové nákazy je nutné, aby byl průchod viru skrz tuto stěnu co nejvíce ztížen. (zvláště ve větším počtu po namnožení směrem ven):

4. omega-3 (již o nich byla řeč výše)

5. quercetin  (kvercetin)

6. luteolin (v rostlinné říši hlavně v artyčoky, pak další jako celer, brokolice, tymián, pampeliška)

7. vitamin C

8. rutin

Dávkování:

Ad 4) Omega-3 jednoznačně minimálně 250–500 mg (kombinované EPA a DHA) až po 2 g denně.

Ad 5) Qvercetin v dávkách 500-1000 mg se hodí ať už jako prevence, tak i v akutním stavu.

Ad 7) Vitaminu C Názory se zde různí, někteří hlásají několikagramové dávky, jiní se kloní k běžným objemům. Zcela jistě se vyplatí spojení produktu s rostlinnými výtažky (flavonoidy, které umocňují účinek i menšího množství vit C v dávce).

 

III. skupina

Humorální obrana (látková):

9. Zinek

10. Hořčík

11. B komplex

Dávkování:

Ad 9) Zinek se na prevenci nastavuje v rozmezí 15-30 mg a v případě infekce má dávku o něco vyšší (rád ji na vyžádání sdělím).

Jelikož je měď antagonistou zinku a oba minerály potřebujeme v těle v určitém poměru, vyplatí se zinek doplňovat mědí. Chcete-li minimalizovat ztráty mědi stravou, tady jsou potraviny, ve kterých najdete měď ve větší míře:

o   maso mořských živočichů (ryby, mušle, ústřice, humři, krabi),

o   luštěniny (sója, čočka, fazole, hrášek),

o   vnitřnosti (nejčistší jsou od volně chované zvěře - hovězí, jinak spíše krůtí než kuřecí),

o   přílohy (celozrnné pečivo, rýže natural, brambory)

o   ořechy a semena a houby,

o   zelenina (artyčoky, avokádo, listová zelená, ředkvičky, rajčata, česnek),

o   ovoce (hrozinky, banány, švestky).

Ad 10 a 11) Poslední dva zmiňované jsou zde pro zajištění dostatečné energie pro dozrávání buněk imunitního systému. Navíc se také pomáhají vyrovnat se stresem, relaxaci těla shledávají odborníci pro první kontakt s onemocněním za klíčovou (odpočaté tělo reaguje lépe). Objemy se pak nastaví z obecných doporučení podle věku, zatížení atp.

 

Druhá a třetí skupina se vyplatí konzumovat preventivně!

Bez kvalitních surovin, šetrných výrobních postupů a s promyšlenou kompozicí doplňků – nemá šanci vzniknout hodnotný doplněk stravy. Není-li si spotřebitel jist, riskuje špatný poměr ceny a kvality.

V případě zájmu se mohu podělit o další esence pro zdravou & silnou imunitu a mohu poslat odkazy na prověřené eshopy či zrealizovat objednávku…

 

Pokud jste vystaveni bezprostředně nákaze, pak:

  I. se zaměřte víc na předchozí sdělení,

 II. vyřaďte železo (z doplňků stravy i obohacených potravinách - typu cerealií, kakaa atp.),

III. na teplotu lepší paralen než ibuprofen (kloním se k názoru, že je mezi nimi velký rozdíl),

IV. dlouhodobě konzumujte vitaminy a minerály, ráno nalačno přidejte probiotika.

 

V karanténě je více než kdy jindy žádoucí probudit kreativního ducha

Držte se zdravých hodnot a najděte smysl pro každý den, byť byste si naplánovali jen drobnost. Hormonální napojení na dopamin udrží tělo dál od depresí. Životadárné rutinní činnosti a zaměření se na úkoly vás udrží v činnosti a činnost vás zaměstná a nepustí do hlavy špatné pochybnosti a strachy.

Mnohem radši se většina z nás s ostatními lidmi setkává tváří v tvář než pouze obrazem, situace však vyžaduje přizpůsobení se, tak uspořádejte online setkání (Skype, FaceTime, clickmeeting.com, meet.google.com / Zoom), s některými zkušenosti už snad máte, dodejte si odvahu a experimentujte. Sejděte se s širší rodinou u večeře na webu:-) Živý kontakt s dalšími lidmi nám může po chvíli izolace hodně chybět. Čím víc budete dělat věcí, které máte rádi, s lidmi které máte rádi… Skrze činnosti, ke kterým máte silné emoční pouto, budete probouzet svůj hormon endorfin i svoji imunitu.

 

Zdraví máme jen jedno a zaslouží si naší péči

Každý potřebujeme pro své tělo řešit něco jiného. Také vám vyvstal čas a prostor na vyladění toho, co jíme? Do restaurací se nechodí a nahrává to domácím přípravám pokrmů. Podle čeho to chcete dělat? Podle neurčitých receptů z internetu se může vzdalovat váš cíl. Vyladění osobních jídelníčků na míru (tuto službu též nabízíme) však může vézt i k fyzické proměně.

 

Najděte příležitost ke cvičení

Udržujte se v kondici a plni optimismu, obranyschopnost je na to napojená. Máte-li chytré hodinky, máte zpětnou vazbu, jak se držíte aktivní. Výrazné snížení počtu kroků o několik číselných řádů má na tělo velmi neblahý vliv. Zamyslete se a řeknete si o to, co by vám teď nejvíc pomohlo, jiným způsobem… Chcete-li mít postaráno o redukci tuku energetický výdej, tak můžete se podívat okolo sebe:

A) Jelikož jsou nejohroženější skupinou starší spoluobčané, může prospět pomoc seniorovi hned dvakrát. Zajít nakoupit či obstarat nezbytnosti z nich může sejmout velké břímě.

B) Jestli vám bude stačit trochu pohnout s nábytkem, abyste mohli víc cvičit, pak máte vyhráno – zapotíte se dvakrát a se správnou technikou získáte svaly na těch správných místech.

C) Přijměte doma výzvu v počtu odcvičených minut či sad nějakých cviků. Dřepy a kliky může dělat každý. Rád pomohu s přizpůsobením těchto cviků právě pro vaši aktuální fyzickou kondici.

Všeho s mírou. Patříte-li mezi sportovní nadšence, vězte, že velké sportovní dávky krátkodobě imunitu oslabují. Každý sportovec už zažil situaci, kdy trénoval na nějakou událost příliš, až se ji nakonec nemohl pro nemoc zúčastnit. Ačkoliv byste chtěli možná získaný čas věnovat do sebe, dopřejte si mezi tréninky větší odpočinek - než bylo dříve běžné. Viry mohou po těžkém tréninku zaskočit v obchodě i jinak zdatného atleta. Choďte mezi lidi spíše až druhý den.

 

Svaly jsou naší ochranou

Systém zapomene fungovat. Zůstat den v nečinnosti podle fyzioložky Joan Vernikosové, která pracovala v NASA, nese svá rizika. Kosmonaut ztrácí 20 % objemu svalů po dvoutýdenním pobytu ve stavu bez tíže. Astronauti zažívají nejtěžší období až po návratu z kosmu, kde bez gravitace zažili také řídnutí kostí, a to i přesto, že v kosmické lodi šlapou na cyklistickém trenažeru. "Když položíte rostlinu na bok, poroste nahoru, dokonce i ve tmě, přestože nemůže mít tušení, odkud svítí slunce. Pro orientaci používá gravitaci. Úplně stejně se kolem gravitačním síly orientujeme my, protože stimuluje každou buňku v našem těle a poskytuje podnět, který potřebujeme k životu na zemi. Tak jsme se vyvinuli." (2)

Uvedené sdělení vám snad pomůže, abyste se (možná několikaměsíční) pobyt doma neprojevil na snížení obranyschopnosti organismu. ZAČNĚTE HNED DNES!

Některé cviky určitě znáte, náhradní se dají najít na internetu či vám je mohu předvést na videu, známe-li se, určitě zajistím, abyste je zvládli.

 

Výživová rada na závěr

Nejprve se vraťte znovu k úvodním doporučením a buďte si jisti, že jim nejen rozumíte, ale také je uplatňujete. Chcete-li zásobovat své tělo z doplňků stravy a bylin, dávám tomu zelenou. Máte-li předchozí splněno a k tomu chcete prospět dalším, pak si s těmito radami vzpomeňte na lidi okolo vás, speciálně na starší generaci.

Při utahování opasků ve vztahu k podkožnímu tuku vám může pomoct vláknina. K menšímu energetickému výdeji patří omezit příjem. Přidáte-li vlákninu před hlavními jídly, sníte toho méně. Nejen že dříve navodí pocit sytosti, ale také vyživí střevní mikrobiom (v něm je skryta většina naší imunity) a investovat do ní se vyplatí!

 

Kreativita vás možná dovede i k lepším výsledkům než v běžném provozu

Věřím, že ačkoliv je situace nyní nepřehledná a komplikovaná, část věcí se snad už brzy vrátí do běžného režimu. Z celého srdce přeji všem, aby o sebe dbali více než kdykoliv jindy, mysleli i na starší spoluobčany a konzumovali dostatečně velké množství kvalitních omega-3. Jednoho dne pro nás bylo všechno nové, tak si dodejte odvahu a pojďte se adaptovat a vstoupit do nové doby, kdy se skutečná a poctivá péče o své tělo mnohonásobně vyplatí!

Článek vychází z aktuálně dostupných zkušeností, z mých poznámek zapsaných z mezinárodních školení od renomovaných odborníků. Zájemcům, co si napíší, poskytnu více informací.

Jsem připraven vyjasnit cokoliv z výše uvedeného a jsem k dispozici pro ty, kteří se chtějí věnovat více své životosprávě nejen v těchto nelehkých dnech.

 

Kontaktujte mne, pokud vám přišla sdělení

praktická a chcete být informováni o novinkách.

 

V prvních jarních dnech roku 2020

 

Vaší nové rovnováze zdar!

 

Vilém Novák, DiS

odborník na výživu a fitness

tel.: (+420) 724 994 229

www.komplexnizdravi.cz

/ Vilem21

 

_____

Zdroje:

(1) http://www.szu.cz/tema/bezpecnost-potravin/pripravte-sve-telo-na-mozne-onemocneni-koronaviry-covid-19?

(2) kniha Sitting Kills, Moving Heals: How Everyday Movement Will Prevent Pain, Illness, and Early Death – and Exercise Alone Won‘t (2011), autorka: Joan Vernikos

Přečteno: 3796×


Copyright © 2020 Komplexní zdraví